Konference

Bolig- og Planstyrelsen inviterer, i samarbejde med KL og BL - Danmarks Almene Boliger, til konference om, hvordan tilsynet med den almene sektor bliver endnu bedre, og hvordan kommunerne kan understøtte sektorens fortsatte effektiviseringsarbejde.

Konference om tilsynet med den almene boligsektor

Bolig- og Planstyrelsen inviterer, i samarbejde med KL og BL - Danmarks Almene Boliger, til konference om, hvordan tilsynet med den almene sektor bliver endnu bedre, og hvordan kommunerne kan understøtte sektorens fortsatte effektiviseringsarbejde.

Målgruppen for konferencen er medarbejdere i kommuner og organisationer der arbejder med, eller er ansvarlige for medarbejdere der arbejder med, den almene sektors tilsyn.

På konferencen vil der være inspirerende oplæg fra Bolig- og Planstyrelsen, KL og BL – Danmarks Almene Boliger. Samtidig byder konferencen på faciliterede faglige workshops med konkrete værktøjer såsom brug af obligatoriske handleplaner, forklaring af seneste lovændringer, effektivitetstal, tværkommunale vidensdelingsinitiativer, strategiske udlejningsaftaler, status på det almene bygningsregister, grønne garantier m.m.

Kom og opgrader din tilsynsværktøjskasse, mød nye og gamle kollegaer, og udveksl gode ideer til, hvordan det almene tilsyn kan blive endnu bedre.

Hvornår: Den 11. oktober 2022
Hvor: Hotel Nyborg Strand
Målgruppe: Tilsynschefer og medarbejdere i kommunerne, ansatte i boligorganisationer

Tilmelding: Deltagelse er gratis. Tilmelding her (sif@bpst.dk) Angiv navn, arbejdssted og e-mail. Ved tilmelding accepterer du samtidig at vi beholder dine oplysninger indtil 30 dage efter konferencen.

Foreløbigt Program

Tid

Programpunkt

9.00-9.30

Ankomst og kaffe

9.30-9.45

 

 

Bolig- og Planstyrelsen byder velkommen.

Oplæg v Sigmund Lubanski, Direktør Bolig og Planstyrelsen:

Vigtigheden af et stærkt og velfungerende tilsyn. Styrket understøttelse af det kommunale tilsyn og bud på, hvor styringsdialogen bevæger sig hen.

9.45-10.15

Oplæg KL: Hvad er centrale opmærksomheder for kommunerne i tilsynet, hvad skal styrkes, og hvilke nye tiltag er allerede iværksat.

10:15-10.30

Pause

10.30-10.50

Oplæg Christina Krog, Kredskonsulent BL: Strategiske udlejnings- og anvisningsaftaler som ramme om socialt bæredygtige byer.

10.50-11.20

Oplæg fra lille hhv. stor kommune om tilsyn og styringsdialogen: Eksempler på udfordringer, løsninger og potentialer.

11.20-12.15

Frokost

12.15-15.00

Workshops a 45 min, kaffe og kage serveres undervejs, 15 min pause mellem workshops

Der er afsat tid til, at der kan deltages i alle workshops.

Formålet med workshoppene er vidensdeling og konkrete værktøjer til et bedre tilsyn.

Formatet er korte oplæg og efterfølgende drøftelse og Q&A

 

Workshop 1: Præsentation af ny vejledning, Q&A omkring regler.

 

Workshop 2: Effektivitetstal, obligatoriske handleplaner for særligt røde afdelinger og monitorering af nye data. Hvordan hjælper kommunen organisationer videre i deres effektiviseringsarbejde, hvordan fortolkes effektivitetstal og hvilke nye data er til rådighed.

 

Workshop 3: Bæredygtig drift og vedligehold. Henlæggelser og det almene bygningsregister DCAB,  grønne garantier og grøn baseline, grønne indkøb og grønne effektiviseringstiltag.

15.00-15.20

Bolig og Planstyrelsen:  Opsamling og styringsdialogens potentialer (faciliteret drøftelse i salen)

15.20-15.30

Tak for i dag

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktperson

Signe Fosgaard
O: Effektiviseringsenheden